Тіліміз тұғырлы болсын десек...
Бірде үнді ғалымы шәкірттерімен келе жатып, Ганг өзенінің бойында бір-бірімен айғайласып, ұрсысып жатқан ерлі-зайыптыларды көріпті. Ұстаз шәкірттерінен «Адамдар неге бір-біріне ашумен айғайлайды?» деп сұрапты. Шәкірттерінің бірі «Сірә, бойдағы бәсеңдікті жоғалтқандықтан шығар» дейді. Бірақ ұстазы «Онда неге ашуланған адамымыз дәл жанымызда тұрғанда дауыс көтеріп айғайлаймыз? Айтқымыз келгенді бәсең дауыспен-ақ айтпаймыз ба?» деп қайта сұрапты. Шәкірттері үндемеген соң өзі «Екі кісі бір-біріне ашуланғанда, жүректері, сезімдері бір-бірінен алыстайды. Біршама алыстап кеткендіктен, бір-біріне жеткізіп айту үшін айтқысы келгенін айғайлап айтуы керек болады. Қаншалықты ашуланса, арадағы алыстап кеткен арақашықтықты жабу үшін соншалықты айғайлауы тиіс болады. Ал екі кісі бір-бірін жақсы көрсе, қайтпек? Олар онда бір-біріне айғайламайды, бәсең дауыспен сөйлеседі. Өйткені арада арақашықтық жоқ немесе ол арақашықтық тым жақын. Ал екеуі бір-бірін одан да қаттырақ жақсы көрсе ше? Онда дауыстап сөйлемейді, тек сыбырласады. Өйткені жүректері бір-біріне өте жақындап кетеді. Біраз уақыттан кейін оларға сыбырласудың да қажеті болмай қалады, тек бір-бірінің жүзіне қарауы жеткілікті. Міне, бір-бірін шын жақсы көретіндердің өзара жақындығы осындай» деген екен.
Сондықтан көркем мінез бен сабыр кейде адамдарға жетіспей жататыны өкінішті. Көркем мінез дегеннен шығады-ау, 1 мамыр – бірлік пен ынтымақ күнінен бір күн бұрын болуы керек, танысымның көлігімен жұмыстан шықтық. Көп ұзамай Назарбаев зияткерлік мектебінің тұсынан екі жігіт қол көтерді. Мен артқы орындықта отырғанмын. Кім екенін аңғарып та үлгермеппін. Екі қара нәсілді жігіт менің жаныма жайғасты. Ішке кіргеннен көлік жүргізуші досымыз тарапынан түрлі сауалдар жауа бастады. Ол орысша және ағылшынша білгенін айтып, білмегенін ыммен түсіндіріп келеді. Арасында мен де қосарласып мектепте үйренген бірді-екілі ағылшыншамды айтып мәз болып келемін. Олар сабырмен тыңдап, күлімсіреп қана өздерінің Назарбаев мектебінде дәріс беретінін жәй ғана жеткізді. Қатты сөйлемейді.
Орта жастағы жігіт ағаларының бірі– Патрик Киало, ал екіншісі – Дейв Брент Харис екен. Олар математикадан ағылшынша дәріс беретін болып шықты. Өте мейірімді жандар екені жүздерінен көрініп тұр. Қазақша тілі жатық болмағанмен, қалжың да айтып қояды. Біздің ұлттың шайға біртабан жақын екенін ұқты ма, кения шайының отанында тұратынын да айтты. Ең қызығы, біз жатақханаларына жеткізіп салып, суретке түсіп, қоштасқанда, «сау болыңыз» дейді ғой. Біз мәз-мәйрам болып бір-бірімізге қарадық. Сөйтсек, тілімізді бұрап, бір орысша, бір ағылшынша сөйлеп келе жатқан біздер қара нәсілділердің кейбір қазақтарға қарағанда сөздік қорының молайып келе жатқанына қызықтық. Ең бастысы, талабы мен ынтасы зор екен. Олардың өте мейірімді, тәрбиелі, зиялы азамат екенін танып, бауырымыздай көріп, қимай қоштастық.
«Айтылмаса, сөздің атасы өледі» дейді қазақ. Біздің кейбір бауырларымыз өз тіліміздің қадір-қасиетін білмей, тұнығынан тояттамай, екі сөздің басын қоса алмай жүргені ойлантады. Мемлекеттік қызмет жасау үшін мемлекеттік тілді білудің маңызды екені бесенеден белгілі. Адамның патриоттығы мен қайраткерлігінің кепілі бойдағы елім, жерім, жұтым, ана тілім деп безектеп тұрмаса, елге адал қызмет жасадым дегені қисынға келмейді. Қазақша ойлап, қазақы сөздік қордың қуатын бойыңа сіңірмесең, ұлтыңның салт-дәстүрін бітім болмысыңмен мойындап, оған табынбасаң, ұлттық мүддені қорғап жүрмін деп көсемсігеніңмен халықтың сенімін ақтай алмайсың. “Халық деген – Алланың бір аты” дейді. Шындыққа тура қарай алатын да сол көпшілік. Қазақылықтың қаймағы бұзылмаған біздің Сыр өңірінде де оқта-текте осындай олқылық орын алатыны жасырын емес. Кейде қазақша қағазға түскен мәтінді ежелеп оқып беретін атқамінерлер де кездесіп жатады. Сондайда ішіңнен жер болып отырасың. Абайша айтқанда:
«Бетті бастым, қатты састым,
Тұра қаштым жалма-жан» деген өлең жолдары осы нысанаға дөп тиетін секілді. Әттең қазір Абай атамыз тірі болса бұл келеңсіздікке шаншудай қадалар бір өлең жазар еді-ау деп бармақ тістейміз де қайтеміз.
Жә, бұл тақырып өте өзекті. Оның нүктесі қойылған жоқ. Оған сәті түскенде терең талдау жасап, тағы да ораламыз. Тіл дегеннен шығып кетіп жатыр ғой. Жүзі қара болғанмен, жүрегі ақ азаматтардың жердің шалғайлығына қарамай, біздің қазақ елінің қаракөздерінің білім көкжиегін кемелдендіруге үлес қосып жатқаны үшін біз шын жүректен риза болдық. «Өзге тілдің бәрін біл, өз тіліңді құрметте» деген тәмсіл де осындай арайлы сәтте санаға сіңе кетті. Кетерде қолын созғанда біздер өз тілімізде «Сау болыңыз» деп қош айтыстық. Көкірегімізде мақтаныш сезімі маздағанын айтуға тіл жетпейді. Туған тілге деген құрметтің тәуелсіздік алғаннан бері шартарапты шарлап кеткеніне куә болдық. Тілі басқа болғанмен тілегі бір, жүзі басқа болғанмен жүрегі бір адамдардың тілдік қуатымыздың алдында бас игеніне риза болдық. Көркем мінезді жігіттердің біздің мәдениетіміз бен әдебімізді де терең түсініп, ұлттың қайнар бұлағынан сусындап, шәкірттердің жүрегіне жол тауып, ұрпақтарымыздың зердесіне білім нәрін сеуіп жатқаны еліміздегі татулық пен бірліктің, берекелі тірліктің нышаны болар деп түсіндік. Әйтеуір бұл күн біз үшін ерекше есте қалатын қастерлі күн болды. Себебі жүректер үнсіз ұғысып, ақ тілектер тоғысып жатты.
Г. Қожахметова