ЕСІМІ ЕЛ АУЗЫНДА ҚАЛҒАН АҚПАН
Кейбір белгілі тұлғалардың есімі ел аузында жүргенімен, жыл өткен сайын ұмытыла түсетіні баршамызға белгілі. Тарихымыздың бастауы ата-тек шежіреден басталып, кейін ол жазылып тарихи дүниеге айналуда. Біздің көптеген тарихымызда ХХ ғасырдан бастап Ресей елінің шығыстанушылары, әскерилері, жалпы қазақ халқының тарихын білуге құмар көптеген азаматтар өздерінің жол жазбалары мен түрлі кездесулердегі қазақ билері мен батырларын сипаттап жазған мақалалары кездеседі. Әрине, олар жоғарыда көзбен көрген оқиғаларын тілмаштар арқылы түсініп, сезінеді. Осы тұста кейбір оқиғалардың мән-жайын жете түсіне білмегендіктен, болмаса кейде әдейі дұрыс жазбауы да мүмкін. Тіпті кей кездерде адам аттарының өзі дұрыс жазылмағандықтан оны оқығанда зерттеушілердің өздері қателеседі.
Сондай-ақ, қазақтың кең даласын қорғап қалған батырлар өте көп және олардың есімдері кейде бірдей болып жатады. Мысалға Бөкенбай, Бөгенбайлар, Қыстаубайлар, Ақпан мен Ақтандар, Жәнібектер тағы басқа да ерен күш иелерінің ерлік істері кей кезде бірінікі екіншісіне телініп жазылып та жүр. Бұл әрине әдейі жасаған әрекеттер емес, білместіктен туындайтын жайттар. Екіншіден, ел аузында біраз батырлардың ерліктері айтылып жүрсе де, жазба деректерде есімдері кездеспегендіктен ұмытылып барады. Солардың бірі – Ақпан Жұмырұлы.
Ақпанды ел ішінде бірде батыр, енді бірде би деп айтады. Орыс деректерінде көбіне-көп батырларды би деп жазғандарын ескі кітаптардан оқығаным бар-ды. Сол себептен болса керек, қазақ билерінің Екатерина патшайымға 1785 жылдың 21 шілдесінде жазған ұсыныс-хатына қол қойғандардың арасында Шөмекей Арыстанбай Баһадүр, Ақпан бидің болғанын жазады. Бұл деректер «Қазақ ССР тарихының материалдары» атты кітаптың ІҮ томының 53 бетінде басылған.
Арыстанбай Айбасұлы Әбілқайыр ханның әскер басшысының бірі болған батыр екені тарихи кітаптарда, Қазақстанның халық жазушысы Әбіш Кекілбаевтың романдарында айтылып өткен. Олай болса Арыстанбаймен ағайындас болып келетін Ақпанның есімінің қатар аталып, жазылуы бізді көп нәрселерден хабардар етпек.
Оның тағы бір дәлелі, ел аузындағы Бәйтік батыр айтты деген сөз. Ол «Қасымда Ақпан мен Байдәулет болса, біздерді еш жау алмайды. «Дөйт» ұраны бәрімізді бірлікке шақырады», – деп отырады екен. Атақты батыр Бәйтік Бәймембетұлымен бірге Қарақалпақ Нұртай мен Орынбайдың бекіністерін бұзып, Жаңадария мен Қуаңдария өзендерінің бойынан қуғандардың бірі – Ақпан батыр.
Тайға таңба басқандай жазылып қалмаса да, Жанғазы (Маненбай) сұлтанмен бірге Хиуа зекетшілеріне қарсы шығып, барымташыларға мал-мүлкін, ауылын тонатпаған да осы Ақпан Жұмырұлы. Ақпан батыр «Аламесек», «Балапан төбе», «Молдамұрат», «Жаутөбе», «Көк Аяз» маңындағы хиуалық жасақтармен болған ұрыста Бәйтік батырдың сенімінен шыққан деседі.
Қарақалпақтардың Сыр бойынан кетуі, «Аламесектегі» қанды шайқас болып табылады. Бұл туралы «Русский Туркестан» газетінің 1905 жылғы №16 санында былайша жазылыпты:
«...После этой победы мужеской пол Каракалпаков по Сыру, Яныдарье был перебит киргизами, а женский разоброн в жены и рабыни. Так гласит киргизская молва об очищении долин рек Сыра, и Яныдарьи каракалпаками».
Жоғарыда кітаптың 371 бетінде 1821 жылдың 2 маусымында Негриге жазылған хатта Сұлтан Маненбайдың хиуалық 1000 жасақпен тіпті Сырдың оң жағалауындағы Төртқара, Арғын, Шөмекей рулары адамдарының Қуаңдария мен Сырдария өзендері арасында көшіп жүрген ауылдарын тонаған. Оған қарсы Арынғазы оны қолдаған рулардың жігіттері Маненбай ауылына қарсы соққы береді. Осы ұрыстардың ішінде Сарыбай Ақпан батырдың болғаны айтылады.
Ақпан Жұмырұлының батырлығымен бірге билік, кесім-шешімдері болған. Дауласушы тараптар «Ақпанның алдына барайық, ақ шешеді, бұра тартпайды», – деп отыратын болған. Демек, Ақпан Жұмырұлы әрі батыр, әрі би болған. Ол кісі бес әйел алған екен. Олардан тараған Өтеп (Өтей), Бөтей, Қосқұлақ, Қатай, Абыз, Қарашамырза, Меңлібай тағы басқа ұрпақтары елге белгілі азаматтар.
Бірде хиуалық бектерге жасауылдарынан «Ақпан батыр келіп қалды» деген хабар жеткенде, «Ол сонау Жанкенттен қалай жетіп келеді?», – деп сасқалапты. Сонда жасауыл «Бұл Шөмекейдің Ақпаны екен», – дегенде. – Анадағы зекетшілерді сабап жіберіп, зекет бермегендер, іздеп отырғаным өзі келді ғой, алдыма әкел! – депті. Қарусызданған Ақпан батыр көзін бектен алмай: «Иә, мен Ақпанмын, ақпанның дауылындай мінезімді көрсетпей-ақ қояйын, менің артымда ерін іздейтін елім, ерім бар, сендей сарттан қалайынша қорқамын?!» – деп қасқая қарсы тұрыпты. Ақпанның сұсты жүзінен, айбатынан сескенген, айтқан сөзін түсінген бек, жігіттеріне бас изеп, Ақпанды босаттырып жіберген деседі.
Қазақ тарихы шежіре мен ауызша айтылған әңгімелерден тұратынын ескерсек, Ақпан Жұмырұлы өз заманында елге билік айтқан тұлғалардың бірі болған. Ақпан бабамыздың бүгінгі ұрпақтарын санасақ, кейбірі 7 атаға, екінші өсіктері 9 атаға келіпті. Сонда Ақпан Жұмырұлымен бүгінгі ұрпақтарының арасы 270-300 жылды құрап отыр.
Тынышбек ДАЙРАБАЙ,
зерттеуші, этнограф