Жаһандану уақытындағы әдебиет
Жаһандану – мәселесі әлемдегі негізгі, маңызды мәселенің бірі. Бір осы ұғымды экономистер, саясаттанушылар, тарихшылар, философтар, әлеуметтанушылар, филологтар зерттейді. Осыншалықты барлық ғылым салаларының мамандарының қызықтырған ұғым адам тіршілігіне түгелдей қатысы бар. Тұрмысына, біліміне, мәдениетіне, түптеп келгенде қоғамның дамуына әсер етеді. Еліміздегі заманауи әдебиет қалыптасу үрдісіне де жаһанданудың ықпалы бары сөзсіз.
Жаһандану жағдайында қоғамдардың интеграциясы, ғылым мен техниканың қарыштап дамуы, мемлекеттердің саяси-әлеуметтік, экономикалық қарым-қатынастары күшейіп, ұлттар мен ұлыстардың жақындасуы, тіл табысуы қарқынды жүріп жатыр. Мәдениеттердің диалогы басталды. Бірқатар жазушыларымыздың шығармашылығынан әртүрлі философиялық жүйе мен мәдениеттердің синтезін көруге болады. Бір жағынан көпұлтты мемлекетпіз, екінші жағынанан жаһандану мен интеграцияның белгілері болып есептеледі. Бұған Ә.Әлімжанов, Д.Снегин, Г.Бельгер, Р.Сейсенбаев, О.Сүлейменов, А.Жақсылықов, М.Пак, А.Кан, Ә.Қодар, Д.Амантай, Б.Қанапиянов, Д.Нақыпов, Д.Қадыржанов, сияқты қаламгерлердің шығармашылығы мысал бола алады. Бұл қаламгерлердің шығармаларында Шығыс пен Батыстың, Қазақстан мен Ресейдің мәдениеттері тоғысқан. Өзіндік ерекшелік пен қайталанбас көркем бейне, дара стиль бар. Шығармаларының құрылымы мен мазмұнында шығыс аңыздары, Құран мен Інжіл қиссалары, мифологиялық сюжеттер, еуропалық философия мен орыстың діни ойлары қабысып жатады. Бұл қаламгерлердің шығармаларында адам баласы әлемге ортақ азамат, ғаламның бір бөлігі, сонымен қатар өз ұлтының өкілі. Жаһанданумен бірге әдебиетімізге келген модернистік, постмодернистік үрдістерді де байқаймыз. Ақын-жазушылар сана ағымын қолданып, әр түрлі ұлттың кодтық сөздерін шығармаларында пайдаланып келеді. Ғылыми терминдер, хаттар, құжаттар да көркем шығармалардың бір бөлігіне айналды. А.Жақсылықовтың прозасындағы тілдік ерекшеліктер осыған айқын мысал болар еді. Реминисценция, аллюзия да жазушылардың жиі қолданатын әдістері. Өз кейіпкерлерін бейнелей отырып, қатар белгілі әдеби кейіпкерді алып, шығармаларында қанатты сөздер жүреді. Интертекс әдісінің қосылуы, ең алдымен, жазушылар бейнелеген әлемнің шекараларын қозғады. Цитаталар мен афоризмдерді пайдалану өткен, бүгінгі және келешектегі бірлік пен сабақтастықты көрсетуге, шығармалардағы көтерілген жалпыадамзаттық мәселелерді жан-жақты қарауға мүмкіндік берді. Сонымен қатар, басқа контекстегі мәтіндер жаңа мазмұнға ие болды. Жазушылар оларды өздерінің эстетикалық идеалдары мен құндылықтарының, ұлттық сананың призмасы тұрғысынан қайта ойластырды. Қазақ жазушыларының шығармаларына уақыт пен полифония, кеңістік тән. Олардың туындыларында табиғаттың, қаланың дыбыстары бар. Кейде авторлар бір абзацтағы бірнеше адамның репликаларын, олардың кімге тиесілі екенін көрсетпей біріктіреді. Нәтижесінде, дауыс хорының әсері жасалады. Бұған мысал – А.Жақсылықовтың «Сны окаянных», Б.Қисымовтың «Ол» романдары. Соңғы жылдары әдебиетке ақпараттық-коммуникация мен компьютерлік технологиялар ықпал ете бастады. Ұялы байланыс пен интернет кеңістік пен қашықтықты едәуір қысқартты. Мемлекеттер арасындағы шекара ғана емес, автор мен оқырман арасындағы шекара да жоқ болып бара жатыр. Интернетте шексіз ақпаратқа сүйрейді. Нәтижесінде гипершындық үрдісін қалыптастарды. Бұл виртуалды әлем шынайы құндылықтарды жалғанға, ақиқатты өтірікке айырбастап беріп жатыр. Интернет және ұялы байланыс әдебиеттің жаңа жанрларының пайда болуына себеп болып отыр. Екінші жағынан, әлеуметтік желілерде, порталдарда шығармалар жариялана бастады. Соған байланысты авторлар мен оқырмандар ортасы кеңіп, ұстанып келген дәстүріміздің мазмұны да, құрылымы да өзгерді. Қазақстан әдебиетінде ұялы телефон камерасымен түсірген секілді шағын сюжетті, смс, ескертпе кітап форматтарында жазылған шығармалар пайда бола бастады. Ол туындыларда кеңістік пен уақыттың шекарасы жоқ және айтар ойларын соңына дейін жеткізбейді. Авторлар тек қана бір сәтті ұстап алуды қалайды. Мысал ретінде А.Тәжі, Н.Карпова, И.Аргентумның поэзияларын айтуға болады. Блогер Е.Рашевтің «Балкондағы адам» кітабын айта өту керек. «Telegramда» жарияланған бұл кітап интернет пайдаланушылар арасында кеңінен таралып, жақында кітап түрінде жарыққа шықты. Бұл кітаптың тағдыры автор мен оқырман арасындағы диалогта компьютерлік технологияның рөлін көрсетеді. Интернет туындыларының форматы өзгерді, жазушыларды әлеуметтік желілерге тіркеді, енді олар өз шығармаларына жаңа пішін мен мазмұн іздеуде. Жаһандану мәселесі Қазақстанның қазіргі әдебиетіндегі негізгі тақырыпқа айналды. Виртуалды әлеммен ажырамайтын кейіпкерлер пайда болды. Д.Сүгірәлиновтің «Дисгардиум. A-класты қауіп», «Level up» кітаптарын айтуға болады, мысалы. Осылайша, жаһандану дәуіріндегі Қазақстан әдебиетінің айрықша ерекшеліктері мен өзіндік қолтаңбасы біртіндеп қалыптасып келеді. Жаңа жанрлар, эксперименттер жалғаса береді.
Жаһандану жағдайында қоғамдардың интеграциясы, ғылым мен техниканың қарыштап дамуы, мемлекеттердің саяси-әлеуметтік, экономикалық қарым-қатынастары күшейіп, ұлттар мен ұлыстардың жақындасуы, тіл табысуы қарқынды жүріп жатыр. Мәдениеттердің диалогы басталды. Бірқатар жазушыларымыздың шығармашылығынан әртүрлі философиялық жүйе мен мәдениеттердің синтезін көруге болады. Бір жағынан көпұлтты мемлекетпіз, екінші жағынанан жаһандану мен интеграцияның белгілері болып есептеледі. Бұған Ә.Әлімжанов, Д.Снегин, Г.Бельгер, Р.Сейсенбаев, О.Сүлейменов, А.Жақсылықов, М.Пак, А.Кан, Ә.Қодар, Д.Амантай, Б.Қанапиянов, Д.Нақыпов, Д.Қадыржанов, сияқты қаламгерлердің шығармашылығы мысал бола алады. Бұл қаламгерлердің шығармаларында Шығыс пен Батыстың, Қазақстан мен Ресейдің мәдениеттері тоғысқан. Өзіндік ерекшелік пен қайталанбас көркем бейне, дара стиль бар. Шығармаларының құрылымы мен мазмұнында шығыс аңыздары, Құран мен Інжіл қиссалары, мифологиялық сюжеттер, еуропалық философия мен орыстың діни ойлары қабысып жатады. Бұл қаламгерлердің шығармаларында адам баласы әлемге ортақ азамат, ғаламның бір бөлігі, сонымен қатар өз ұлтының өкілі. Жаһанданумен бірге әдебиетімізге келген модернистік, постмодернистік үрдістерді де байқаймыз. Ақын-жазушылар сана ағымын қолданып, әр түрлі ұлттың кодтық сөздерін шығармаларында пайдаланып келеді. Ғылыми терминдер, хаттар, құжаттар да көркем шығармалардың бір бөлігіне айналды. А.Жақсылықовтың прозасындағы тілдік ерекшеліктер осыған айқын мысал болар еді. Реминисценция, аллюзия да жазушылардың жиі қолданатын әдістері. Өз кейіпкерлерін бейнелей отырып, қатар белгілі әдеби кейіпкерді алып, шығармаларында қанатты сөздер жүреді. Интертекс әдісінің қосылуы, ең алдымен, жазушылар бейнелеген әлемнің шекараларын қозғады. Цитаталар мен афоризмдерді пайдалану өткен, бүгінгі және келешектегі бірлік пен сабақтастықты көрсетуге, шығармалардағы көтерілген жалпыадамзаттық мәселелерді жан-жақты қарауға мүмкіндік берді. Сонымен қатар, басқа контекстегі мәтіндер жаңа мазмұнға ие болды. Жазушылар оларды өздерінің эстетикалық идеалдары мен құндылықтарының, ұлттық сананың призмасы тұрғысынан қайта ойластырды. Қазақ жазушыларының шығармаларына уақыт пен полифония, кеңістік тән. Олардың туындыларында табиғаттың, қаланың дыбыстары бар. Кейде авторлар бір абзацтағы бірнеше адамның репликаларын, олардың кімге тиесілі екенін көрсетпей біріктіреді. Нәтижесінде, дауыс хорының әсері жасалады. Бұған мысал – А.Жақсылықовтың «Сны окаянных», Б.Қисымовтың «Ол» романдары. Соңғы жылдары әдебиетке ақпараттық-коммуникация мен компьютерлік технологиялар ықпал ете бастады. Ұялы байланыс пен интернет кеңістік пен қашықтықты едәуір қысқартты. Мемлекеттер арасындағы шекара ғана емес, автор мен оқырман арасындағы шекара да жоқ болып бара жатыр. Интернетте шексіз ақпаратқа сүйрейді. Нәтижесінде гипершындық үрдісін қалыптастарды. Бұл виртуалды әлем шынайы құндылықтарды жалғанға, ақиқатты өтірікке айырбастап беріп жатыр. Интернет және ұялы байланыс әдебиеттің жаңа жанрларының пайда болуына себеп болып отыр. Екінші жағынан, әлеуметтік желілерде, порталдарда шығармалар жариялана бастады. Соған байланысты авторлар мен оқырмандар ортасы кеңіп, ұстанып келген дәстүріміздің мазмұны да, құрылымы да өзгерді. Қазақстан әдебиетінде ұялы телефон камерасымен түсірген секілді шағын сюжетті, смс, ескертпе кітап форматтарында жазылған шығармалар пайда бола бастады. Ол туындыларда кеңістік пен уақыттың шекарасы жоқ және айтар ойларын соңына дейін жеткізбейді. Авторлар тек қана бір сәтті ұстап алуды қалайды. Мысал ретінде А.Тәжі, Н.Карпова, И.Аргентумның поэзияларын айтуға болады. Блогер Е.Рашевтің «Балкондағы адам» кітабын айта өту керек. «Telegramда» жарияланған бұл кітап интернет пайдаланушылар арасында кеңінен таралып, жақында кітап түрінде жарыққа шықты. Бұл кітаптың тағдыры автор мен оқырман арасындағы диалогта компьютерлік технологияның рөлін көрсетеді. Интернет туындыларының форматы өзгерді, жазушыларды әлеуметтік желілерге тіркеді, енді олар өз шығармаларына жаңа пішін мен мазмұн іздеуде. Жаһандану мәселесі Қазақстанның қазіргі әдебиетіндегі негізгі тақырыпқа айналды. Виртуалды әлеммен ажырамайтын кейіпкерлер пайда болды. Д.Сүгірәлиновтің «Дисгардиум. A-класты қауіп», «Level up» кітаптарын айтуға болады, мысалы. Осылайша, жаһандану дәуіріндегі Қазақстан әдебиетінің айрықша ерекшеліктері мен өзіндік қолтаңбасы біртіндеп қалыптасып келеді. Жаңа жанрлар, эксперименттер жалғаса береді.
Алуа ТЕМІРБОЛАТ,
филология ғылымдарының докторы, профессор.
https://egemen.kz
филология ғылымдарының докторы, профессор.
https://egemen.kz