Ұяда не көрсең, ұшқанда соны ілерсің
Қазақ халқының ырым-тыйымдары көбіне дөп келіп жатады. Ғылым-білім дамымай, көшпелі тұрмыс кешкен кездің өзінде ата-бабаларымыз шынында өте дана халық болғанын аңғару үшін терең зерттеудің қажеті шамалы. Обал мен сауаптың, кие мен қасиеттің мән-мағынасына терең бойлаған халқымыздың ұлттық болмысы ата-бабалар өнегесі мен өсиетінен тамырлап, нәр алып жатқанын көріп қайран қаламыз. Осындай сәтте ауылдың қара топырағына аунап өскен балалық шағымыздың бал дәурендері еріксіз ойға оралады.
Тоқал тамдар мен кішкене киіз үйдің ішінде май шамның көмескі жарығымен бізге берілген отбасы тәрбиесі құндылықтың қайнар көзіндей еді-ау шіркін! Анамыз бұлақ болса, әкеміз білімнің шамын жаққан шырақ болды. Зердесі таза, ықыласты бала үшін үйдегі тәлім өне бойыңа жылы нұрмен тарап, болашағыңа бағдаршам болып, өнегеге толы өмір жолына бағыттайды екен.
Иә, анамыз ес жиғаннан әкеге құрметтің қалай болатынын санамызға сіңіріп өсірді. Даладан әудем жерден әкеміз көрінгеннен «Әкең келе жатыр, төсек сал, жастығын әкел, тынышталыңдар, шаршап келе жатыр, демалсын. Тамақ ішуді әкең келмей бастамайық. Өзінің үлкен кесесін дайында. Әкеңнің киімі жерде жатпасын, аяқасты болмасын» деп, жарықтық безек қағатын.
Кейбіреуге бұл ұсақ-түйек көрінгенімен, біздің үйдің балалары үшін өзгермес қағида болатын. Әкем өте мейірімді, жұмсақ мінезді, балажан кісі еді. Бірақ анамыз әкеміздің тіпті атын да атамайтын. Керісінше айбынын асырып, мадақтап, жазған өлеңдерін жаттап, бізге жаттатып, тұтынған кітаптарына қолдан қалта тігіп, соған салып, оған шаң жуытпайтын. Ал соғыстан алған орден-медальдарына арнайы масатыдан кілемше тігіп, соған қадап, көрнекі жерге іліп қоятын. Қазақтың «Ұяда не көрсең, ұшқанда соны ілесің» деген қанатты сөзі ойға оралады осындайда. Шынында отбасынан дарыған тәрбие – адам үшін тәлімнің ең ұлығы.
Бүгінде сол тәрбиені балаларымызға дарытуға күш саламыз. Адамның киімін баспау керектігін зердемізге зерлеген ана тәрбиесімен қуаттандық. Киімнің киесі бар екенін кітаптан да оқып жүрміз. Осы ретте халық аузындағы мына әңгіме көпшілікке ой саларлықтай екен. Бұл аңыз болуы мүмкін. Бірақ астарына көп мағына сыйып тұрғаны анық.
Ертеде Есенгелді деген жеті атасынан бері бай, мал-жаны мыңғырған кісі болыпты. Ол нағыз шынжыр балақ, шұбар төс дәулетті адам екен. Болыс болып, ел де билейді. Оның тоқалынан Бекей есімді ұлы болыпты. Бекей орысша сауаты өте жоғары, көзі ашық жігіт екен. Байдың бәйбішеден туған ұлдары Бекейдің ел ішіндегі беделін көре алмай, әкесін ұлына айдап салады.
Оған «Балаңыз атадан қалған дәулетті бей-берекет шашып жүр. Ел-жұртқа абыройсыз қылып бітті» деп жамандайды. Оларға иланып қалған Есенгелді әлгі балаларға:
– Олай болса, маған қандай ақыл бересіңдер? – деп сұрайды.
– Ойбай, әке! Ондай баланың барынан жоғы. Тез құтылғаныңыз жөн, – деп азғырады мысықтілеу ұлдары. Зұлымдардың тіліне ерген бай Бекейді мерт қылады.
Бұл оқиға кейін барлық жерге әшкере болады. Байдың келіні өте есті жан екен. Әкесінің өз ұлының түбіне жеткенін дәлелдеп, қазы-билердің ақылына жүгінеді. Бай баласын өлтіргенін мойындап, өкінеді. Даудың соңы құнға келіп тірелгенде өжет әйел:
– Еріме құт болмаған дәулет маған бақыт бермейді. Бір ғана тілегім бар. Қайынатамның жеті атасынан бері келе жатқан құндыз жағалы тоны төрінде ілініп тұр. Соны бір аттап өтемін. Басқа талабым жоқ, – депті. Келіннің өтініші орындалады. Көп ұзамай, Есенгелді бір жұтта төрт түлік малынан тегіс айырылып, таяқ ұстап қалады.
Киелі киімі аяққа тапталғандықтан, байдың бағы тайыпты. Ақыры Есенгелді жоқшылықта, қайыр сұрап жүріп өлген екен.
Жазушы Мұхтар Мағауиннің «Алтыбақаннан соң» атты әңгімесінде ер адамның киімін әйел адамның астына басып отырмайтыны туралы сюжет келтірілген. Міне, әңгіменің түйіні, алдамшы байлық пен дүниеге елітпей, барды бағалап, ананы ана деп, әкені әке деп құрметтеп, кеудеңнен жаның шыққанша пешенеңе бұйырған игіліктің қадірін біл, өсиетке адал бол дегенге саяды. Алланың жаратқан дүниесінің әрбірінде кие бар. Алайда, ер адамның тұғыры биік болса, сол шаңырақта береке орнайтынын ұмытпайық.
Гауһар ҚОЖАХМЕТОВА